
158 
 

CHAPTER-VII 

Satellite television news in Assam: Origin, Context and Development  

with reference to NETV 
 

7.1 Broadcast news in the Assamese language: Early developments 

Mass communication in the Assamese language through broadcast media goes back to the 

time of the Second World War when the British Indian colonial government ‘decided to 

transmit war news and programmes on government developmental work from Calcutta 

with the purpose of winning the support and sympathy of the people of Assam in its war 

efforts’ (Das 2022, 43) Later, in the Calcutta All India Radio (AIR) station itself a thirty-

minute slot was created for Assamese programming in its evening schedule which 

consisted of an assortment of music, talk, plays, news etc. This fare was directed at the 

Assamese speaking population in the city of Calcutta which was largely composed of 

students, businessmen and other professionals. After independence of the country from 

foreign rule, the Government of India established a series of radio stations around the 

country as the radio medium was deemed as a true aid to nation-building amidst low 

national literacy levels among other factors. The first Chief Minister of Assam, Gopinath 

Bordoloi, who was a member of the Constituent Assembly, also played an instrumental 

role in this regard as he put forward the demand for the establishment of a radio station in 

the state to the central government. Before the consolidation of British power, different 

parts of India had ‘many forms of extant communications—from traditional dance and 

drama to indigenous postal systems based on ‘runners’ in some of the princely states’ but 

‘these were by no means national in scope’ (Thomas 2010, 35). It is in this context and 

sense that ‘the British played an absolutely central role in introducing Indians to the project 

of modernity via systems of mass communication’ (ibid).  

The Shillong-Guwahati All India Radio (AIR) station was started on July 1 in the year 

1948 with transmissions from both cities as Shillong was the administrative capital and 

Guwahati was the commercial gateway to the region. It is interesting to note that on the 

very first day of broadcasts, these two stations faced strong public protests over the choice 

of the anthem song to be performed in the inaugural function. Since the Indian government 

had not yet decided the national anthem, the selection of the Rabindranth Tagore composed 



159 
 

song ‘Jana Gana Mana’ (which became the national anthem in 1950) sparked off strong 

disaffection from sections of the public and the artists community. A song titled ‘Aji 

Bondo Ki Chondere’, written by Assamese nationalist icon Ambikagiri Raichoudhury, 

was proposed earlier to the concerned authorities by senior broadcaster Ubeidul Latif 

Baruah and other programme assistants like Bhupen Hazarika, Birendra Kumar Phukan 

and Phani Talukdar. However, the proposition was overturned and an instrumental version 

of ‘Jana Gana Mana’ was finally played at the opening function. The grievance of the 

public assembled at both the Shillong and Guwahati station was that when the number of 

Assamese patriotic songs were adequate, there was no justification to use an original 

Bengali composition. In Shillong, the public had demanded the programme should open 

with ‘O Mur Apunar Desh’, the state anthem of Assam which was penned by 

Lakhshminath Bezbarua, one of the greatest writers in the Assamese language. The 

incident took on a further political hue when the minister of the Publicity Department of 

the government Maulana Mohammad Tybullah walked over a few of protesters on his way 

to the station building (Das 2022, 47). Finally, the broadcasts on the particular day went 

on fine as the programmes were already recorded, even while the protests went on outside 

of the stations. What the incident reveals is the underlying tensions in the polity of the then 

Assam and further, the gap between an incipient state broadcaster’s policy and local 

cultural sensibilities. The incident had no long-term impact as the issue was sorted by the 

protesting artists and the AIR keeping in mind the larger public interest. In 1953, the station 

was shifted to Guwahati and renamed as Akashvani Gauhati. The station was turned into 

a full-fledged radio station in 1957 and from that year the regional bulletin of the Guwahati 

AIR station started broadcasting. Thus, the people of the region got a taste of broadcast 

news in their own tongue after independence for the first time through this news bulletin. 

Over the decades, the Guwahati AIR station with its line-up of news bulletins (produced 

in Assamese and English), informational, educational and cultural programmes have 

developed a deep connection with the listening public of the region. Later on, in 1969 the 

Dibrugarh AIR station was established which also developed its own identity among 

regional stations from all over India. The Dibrugarh AIR station was strategically located 

in the easternmost urban centre of India, and thus fulfilled an important function of taking 

mass communication through broadcast radio in India to the remotest parts of the region.  

The station over time proved to be the means through which news in the dialects and 

languages of the ethnic and tribal communities of the region was broadcast, apart from 

Assamese. Talking about his time at the Dibrugarh AIR station, a now retired editor at the 



160 
 

news section of the station during the early 1970s says: ‘In 1973, I was transferred from 

the Press Information Bureau in New Delhi and posted to Akashvani Dibrugarh Kendra as 

a junior staff. Although local news in Assamese was not broadcast at that time, the news 

department of the station was the medium through which news was broadcast for the Adi, 

Apatani, Tangsa, Nishi languages of the nearby state of Arunachal Pradesh’ (Baruah 2019, 

102). Since then, the AIR Dibrugarh station has won accolades and national broadcasting 

awards for its music, drama and other original programming. Assamese cultural and 

musical icons like Khagen Mahanta and Dr. Bhupen Hazarika had been associated with 

the All India Radio in Assam in the past. Thus, in the overall cultural order of the region, 

radio broadcasting added another dimension by creating a new platform for cultural 

expression as well as news gathering and transmission. But gradually with the expansion 

and popularity of television in the region, ‘especially after the arrival of private channels, 

it seems many programmes of Akashvani have faded away from the popular mind’ (ibid, 

108).    

 

 

 

 

 

Image 7.1: Press coverage of the AIR Station opening controversy   

Source: Personal collection. 



161 
 

7.2 Television news in Assamese: Early days 

Indian television broadcasting partly took inspiration from the form and structure of the 

radio news bulletin which was adapted for the small screen. In fact, after the introduction 

of television in India in 1959 as an experimental service in Delhi till its limited expansion 

to other cities like Amritsar and Mumbai in the 1970s, television broadcasts were taking 

place within the purview of All India Radio. It was on April 1, 1976 that television finally 

transitioned to become a separate department in the Ministry of Information and 

Broadcasting, though still serviced by All India Radio, especially for its news. During the 

expansion of regional Doordarshan centres in the decade of the 1980s across India, the 

Guwahati Doordarshan Kendra was established on March 24, 1985. The Guwahati station 

of Doordarshan initially started functioning with limited staff from a temporary studio set 

up in the Mahendra Mohan Choudhury Hospital located in the heart of the city. On 7 

February, 1992, the station was permanently shifted to Radha Govinda Barua Road in 

Guwahati. Since then, the station has covered every major political, socio-economical and 

sporting events of the last four decades in Assam.  As the sale of television sets in the 

region picked up in the 1990s, television became a familiar household object like in other 

parts of the country. Late Pratap Bordoloi, who was associated as a news anchor and editor 

with Guwahati Doordarshan Kendra for a long time writes: ‘There are many stories both 

big and small of those days of the people of Assam when they wished to watch television 

programmes in their own language. The Guwahati Doordarshan Kendra was inspired by 

these stories to take up news and couple of programmes. The interest and involvement of 

the people at that time gave a boost to the news of Guwahati Doordarshan…Even today 

the Guwahati Doordarshan is prevalent among 79% of the Assam’s population. Similarly, 

its programmes can be accessed in 83% of the total geographical area of Assam.’ (Bordoloi 

2012, 39). The Assamese morning bulletin on the Guwahati Doordarshan centre began on 

19th December, 1992, while the evening news bulletin broadcast in English for the entire 

North-eastern region was started on 1st March, 1997.  

Thus, around the time when Guwahati Doordarshan Kendra started television news, 

sections of audience in Assam were already exposed to the then popular national channel 

of Doordarshan and emerging cable and satellite channels. Never the less, amidst the 

national programmes broadcast on most hours of the day on television, the Assamese news 

bulletin, especially its evening broadcast created its own space as the local audience were 



162 
 

gradually habituated to a brief televisual round up of the day’s main developments. The 

role of the seven o’clock bulletin on Guwahati Doordarshan in the context of a 

development of a dedicated audience who watches Assamese news on television is 

significant. After the launch and subsequent popularity of the Assamese private satellite 

news channels in the 2000s, the programme producers there tapped onto this schedule 

created by Guwahati Doordarshan. Journalist Atanu Bhuyan, who has been associated with 

quite a few of these Assamese news channels writes: ‘…the prime-time news starts in 

Assam’s news channels start at seven in the evening. It’s an old habit of the people of 

Assam to watch the news at seven. Guwahati Doordarshan developed this habit in 

people…From two decades’ time it has been a social habit for people to watch the news 

as it strikes 7 each day. This pattern continues till date’ (Bhuyan 2017, 117). Broadcasting 

has long played such a role in temporal lives of a community through the recursive 

character of radio and television schedules prepared in conjunction with the daily routines 

of its audiences, thereby creating the effect of ‘dailiness’ (Scannell 1996, 149).                   

7.3 News Media in Assam since the 1980s 

The 1980s and the 1990s were the decades when Assamese newspapers and magazines 

got a boost in their circulation and impact in comparison to earlier decades due to a 

combination of factors like the turbulent socio-political situation in the state due to the 

Assam Movement and its aftermath, the United Liberation Front of Assam (ULFA) led 

insurgency, and on the other hand, improved printing technology in the form of desk top 

publishing and offset printing, transportation and communication facilities, advertising, 

increasing population, expansion of literacy etc. created a readership across different 

socio-economic strata. It appears that the impact of Assamese press during the heady days 

of the Assam Movement multiplied as dailies like Dainik Asom ‘actively supported the 

cause and even published calendars of agitational programme chalked out by All Assam 

Students Union (AASU) and Sadou Asom Karmachari Parisad’ with leaders of the 

movement at the district levels looking out eagerly for local dailies ‘to take stock of the 

day’s happenings and the programmes ahead’ (Sarma 2020, 107). Alongside, the flow of 

journalists from the leading media houses of the country to the region increased due to 

these socio-political disturbances as news from the state had ramifications beyond. It was 

also a time when the Indian news media developed a new tempo, as publications in English 

and other languages modernised and expanded its operations, as up-to-date technology and 



163 
 

interesting political developments created new audiences. Former journalist Sabita 

Goswami who used to cover the region of Assam during the 1980s for BBC World Radio 

Service remembers the atmosphere for news and journalism in Assam those days in the 

following way: ‘The movement for deportation of illegal foreigners drew the attention of 

the national newspapers which usually displayed an attitude of neglect for news from 

Assam and North-East…The profession of journalism was still not popular in Assam. Only 

after the journalists from national media visited Assam did the supporters and leaders of 

the movement entertained journalists in general.’ (Goswami 2017, 68-73). By the 1990s, 

circulation of Assamese newspapers grew by almost six times (highest among all Indian 

language newspapers) compared to the all-India figure of 167% (Sarma 2020, 94-96).  

The period from the 1980s and 1990s can be considered as a turning point for the trajectory 

and shape of the Assamese news media in general as it created new trends in business, 

technology, news language, journalistic cultures and reading habits. Assamese news media 

scene in the 1990s was composed of the dailies, weeklies, magazines and in the segment 

of broadcast news it was limited to the bulletins produced in AIR and Doordarshan centres 

in Guwahati. But it was basically the newspapers which created the ethos of journalism in 

Assam, and when the regional satellite news channels started operating in Guwahati from 

the 2000s, they brought along with them the televisual news forms current in the national 

satellite news channels. However, as stated earlier, the Assamese bulletins aired on 

Guwahati Doordarshan for the first time gave the local public a taste of credible television 

news in their own language amidst many limitations. As it was a politically charged 

situation in the state during the start of Assamese news on Doordarshan, it inevitably 

produced mixed reactions. While the newscaster or presenters became household names 

due to the para-social connect (Horton and Wohl, 1956) through the small screen, those on 

the progressive sections of the intelligentsia had an oppositional reading of the news on 

the national broadcaster. Late Parag Das, one of the firebrand intellectuals and journalists 

of the times in an article on the violation of human rights by the state machinery in the 

early 1990s wrote: ‘Since the stories and incidents of human rights abuses have been 

brought to light through factual reports in the formation of public opinion, the government 

apparatus and its acolytes is discomfited…the creation of a false and a threatening 

narrative through government publicity mechanism have become a regular affair’ ( Das 

2014, 03).  



164 
 

7.4 The early 2000s: The age of satellite television news in India 

The early 2000s was a period in contemporary India when its mass media projected a 

largely buoyant and consumerist image of the country. Its major addressee in the 

circumstances, no wonder, was the growing middle class of the country which is spread 

out across its innumerable cities, towns and villages. As the number of households with 

cable TV and dish connections across urban and rural areas amplified, so too the influence 

of television was seen in the ushering of consumerism, conservative nationalism and 

changing female images (Singhal & Rogers 2001, 122-123). A liberalised and deregulated 

economic environment since 1990s had opened up new sectors of the economy, including 

IT, telecommunications and media. For instance, in segments of mass media and its 

support sectors, FDI over time was increased to 100%, and in television news it was 

increased from 26% to 49% in 2015. It was around the turn of the millennium when private 

satellite television news channels really came into their own in India after a few 

enterprising efforts by networks like Zee News Ltd, Network18 Group, TV Today 

Network, and Satellite Television Asia Region Ltd. (Star TV). In terms of private 

independent news production, the pioneers were journalist-entrepreneurs like Prannoy 

Roy and Madhu Trehan. In the late 1980s and early 1990s they navigated their way in a 

broadcast environment when India’s national broadcaster Doordarshan was the only 

television channel which aired both entertainment and current affairs programming. The 

very first Doordarshan newscasts were broadcast in 1965 in Hindi and English which were 

precisely five-minute short bulletins targeted for the entire Indian public. By the 1980s, 

apart from Hindi and English news telecasts, regional newscasts were also transmitted in 

over a dozen languages. In a linguistically and culturally diverse country with 

developmental lacunae in many respects, television was projected as a tool of 

modernisation. Unlike the print media like newspapers and news magazines which enjoyed 

immense plurality and freedom during the 1980s in the regional languages, the public 

broadcaster and its programming were carefully deployed and controlled to reflect the 

government objectives of national integration, development and public education through 

the audio-visual medium. The control over the news bulletins, specifically, was 

overwhelming and the presentation was heavily filtered hence it tended to be on the lines 

of official propaganda. The television news space ‘opened up for only a brief period when 

Rajiv Gandhi began his prime ministerial tenure in 1984 with a plan for television reform 

but, when this failed, it went back to status quo’ (Mehta 2008, 47).    



165 
 

So, when satellite television arrived in the early 1990s, and news and current affairs 

channels started operations from the middle of that decade, it was seen as a sharp break 

with the staid and official news bulletins on Doordarshan. In the initial phase of growth of 

private satellite television news channels, i.e., from the late 1990s to the early 2000s it was 

the Delhi based English and Hindi language news channels that ruled the roost in the 

nation’s television news channel space. From around 10 in the year 2000, the number of 

private satellite news channels rose to around 40 in 2005. Subsequently, between 2005 and 

2012, the number of news and current affairs channels in India increased exponentially to 

more than 200. This growth in such a limited period was probably unprecedented in the 

annals of television anywhere in the world. Partly this was a result of liberalising policies 

of the government and the eagerness of older and new entrepreneurs in the media to come 

into the broadcast news business for influence and profit. Media critic Sevanti Ninan 

describes the scenario thus: ‘The decade and a half from 1991 to 2006 in India belonged 

to television and the Internet. This was the period when satellite television took birth and 

took off…All this changed media habits, transformed connectivity and created a new 

public discourse as television channels…blossomed’ (Ninan 2007, 13).  

In the context of these global and national media developments, the media in Assam joined 

this ‘mediascape’ almost a decade later with the launch of the private satellite news and 

current affairs channel NETV (Northeast Television, now defunct) in 2003 which was pan 

north-east in its ambitions as it used to broadcast bulletins in various languages of the 

north-eastern states.  

7.5 Satellite television news in India and government policy 

In the early and mid-1990s cable and satellite television in India created a sort of moral 

panic and socio-political anxiety over fears of westernisation as American TV shows and 

music videos became an influence on the urban youth of the country via channels like 

STAR and MTV. Debates on regulation of private broadcasting may have raged inside 

Parliament but the government was either unable or were not determined enough to bring 

in appropriate measures as befits a free modern democratic country. Apart from the Cable 

Television Networks Regulation Act of 1995 (which in gist specified practical aspects of 

cable television operations), there was not much the government did to initiate a healthy 

robust broadcast eco system which could foster diversity, pluralism and credible news and 

information in the public interest. As for the Prasar Bharati, the extent of autonomy 



166 
 

enjoyed by the country’s premier public broadcasting organisation (which runs 

Doordarshan television network and All India Radio) is still an open question as it has 

been appropriated more for staid official broadcasting rather than true independent 

broadcast reportage. ‘Doordarshan and All India Radio remain, in effect, responsible to 

the minister of information and broadcasting. The cushion between government and 

broadcaster, the key ingredient of a BBC model, has not been achieved (Jeffrey 2010, 248). 

In the meantime, the number of private television news channels mushroomed in the first 

decade of 2000s, and created a new kind of televisual news sphere which quicky occupied 

a commanding position in/as the fourth estate along with the newspapers and news 

magazines. However, flawed it may be, or far from the ideal of the public sphere, India’s 

burgeoning market for news via the media of print and television contributed to strengthen 

India’s claim to be one of the leading democratic nations of the world. In terms of the 

freedom enjoyed by its news media, India seemed to be plodding along: from a rank of 80 

in the inaugural World Press Freedom Index Report, 2002, India's rank fell to 122 in 2010 

and 131 in 2012. Probably, part of the reason for this uneven performance in this regard, 

is the fact that the government did little to regulate this new televisual news sphere along 

proper ethical and democratic lines. As the private news channels pursued viewership and 

cut running costs (especially after the global recession), they increasingly resorted to 

trivial, sensational and at times irresponsible content (Bhushan 2008, 18-28). The matter 

was often in the public discourse but no stakeholder seemed to do anything decisive about 

the crisis in content and its presentation. In 2007, for purposes of self-regulation, News 

Broadcasters Association (currently it is known as NBDA after the current digitalization 

of all aspects of broadcasting) was formed as a collective body by different Indian current 

affairs and news television broadcasters as an industry voice for addressing matters 

ranging from regulatory, operational, technical, legal and ethical. However, as usually 

happens with such associations, the body could only speak for its own interests to the 

government when the occasion demanded and as a redressal mechanism to hear viewer 

complaints which over time proved to be inadequate as a checks and balances mechanism. 

One of the pioneers of mass communication research in India, Dr N Bhaskara Rao surmises 

the matter thus: ‘Despite minister after minister publicly favouring a national policy at the 

outset of taking charge, one saw them choosing political convenience and giving into 

pressures of “media giants”, who, for obvious reasons, preferred ‘no national policy’. For 

them, an ad hoc approach suited their interest better.’ (Rao 2017, 8)                        



167 
 

7.6 Regional satellite television news channels  

There was a rapid mushrooming of news channels between 2005 and 2010 in India as more 

than 200 news channels were permitted during this period. Like what happened with 

language advertising and regional newspaper growth and expansion in India’s newspaper 

revolution in the 1980s (Jeffrey, 2000), the direction of potential for further growth in 

Indian television news seemed to point towards the regional markets. South India led the 

way in this respect with networks like Sun TV (Tamil), Asianet (Malayalam) and Raj 

Television (Telegu) starting in the early 1990s. The Hindi ‘national’ television channels, 

whether of news or the general entertainment variety, had very limited connect there 

because of clear differences in language and culture with North India. Also, the region’s 

politics historically had been shaped by movements based on language. For instance, the 

state of Tamil Nadu had seen massive political mobilisation against imposition of Hindi 

as the official language of the nation both before and after independence. So, when satellite 

and cable television arrived, the region’s television sector developed largely with local 

players who had a grip on the pulse of the southern states society and connect with its 

public. Particularly, politicians have ventured into broadcasting in the region. Sun TV 

which was founded in 1993 is a ‘successful venture of Kalanidhi Maran, the grand-nephew 

of Dravida Munnetra Kazhagam (DMK) President M. Karunanidhi and son of Murasoli 

Maran, who had served as DMK minister in coalition-led governments at the centre. 

Today, Sun Network owns seven publications, two radio brands with 45 FM radio stations 

and 32 television channels…’ (Ranganathan 2015, 35). In the course of the next decade, 

the Southern market has been explored by the top national level broadcasters like Zee, 

Star, Sony and Viacom. ‘Since 2008… India’s television map has changed significantly 

with a spate of buyouts and moves towards consolidation. This phase has coincided with 

a greater corporatization of the industry, the availability of greater capital for expansion, 

and with a realization that it is the regional markets where the primary growth lies’ (Mehta 

2015, 14).           

The growth in the number of private cable and satellite regional language news channels 

in India have been picking up steadily through the first two decades of the twenty-first 

century. By 2019, the number of regional private cable and satellite news channels stood 

at 100 as per the market research firm Statista. In 2021, the Reuters Institute for the Study 

of Journalism report mentioned that India had 392 news channels ‘dominated by regional 



168 
 

language channels and private players’ (Reuters Digital News Report, 2021). News 

channels are presently operating in 14 of the major Indian languages. South Indian 

language news channels are highest, followed by other regional languages like Marathi, 

Bengali, Punjabi, Odia, Assamese etc. There are certain regional languages where the 

number of news channels is as high as the number of general entertainment channels. There 

are more than 15 news channels and 18 general entertainment channels in the Telegu 

language. Kerela, with 33 million population, currently has around 10 news channels and 

nearly twice this number of general entertainment channels, few of which have daily news 

bulletins. Assam currently has 10 cable and satellite news channels, all operating from the 

capital city of Guwahati.  

With over 210 million TV homes and well over 900 million viewers (BARC, 2020), the 

possibilities of television news channels as a medium and genre are immense from a socio-

political and market angle. Around 2012, when the number of regional language satellite 

and private news channels were seeing an increase, news channels occupied one-third 

space of all channels combined. Four to five Assamese private cable and satellite television 

news channels which had begun functioning by then were gaining traction and started to 

play a role in the media and socio-political scene of the state. However, the increase in the 

number of television news channels nationally and across regions have not consistently 

corresponded to an increase in viewership. In fact, viewership figures have been uneven 

even before the digital juggernaut in the second decade of the 2000s. For instance, as per 

TAM Media Research firm, television rating points (TRP) of news channels after 2008 

have indicated either decline or stagnation in viewership in India. On the other hand, the 

overall media convergence of recent years has opened up new avenues of reach for 

regional television news channels as they are adapting and reaching newer segments of 

audience by rebuilding their operations and strategy. Especially, after, the COVID-19 

pandemic, media habits have seen a definite shift towards digital media and content. 

Assamese news channels are no exception this regard as most of them have endeavoured 

to keep existing audiences and create new audiences for their offerings through outreach 

in the web space. Thus, the news channels are expanding their reach from television 

screens through DTH cum cable to mobile phones, tablets and laptops through digital 

channels as well as programming on YouTube and Facebook. According to the FICCI-EY 

media and entertainment report of March 2021, the online news audience grew to 450 

million in 2020 (FICCI Report, 2022).  



169 
 

Most of Assam’s towns and cities fall under the category of tier-II and tier-III cities, and 

as per current market indications, audiences in such socio-economic spaces will take it 

longer to gravitate towards the trend of ‘cord-cutting’ (meaning cutting off traditional 

linear cable and DTH connections and switching entirely to digital) which is now prevalent 

in metros and urban centres. By this logic, both mobiles and television will co-exist in this 

space for quite some time as both these media ‘are doing very well in tier 2 and tier 3 

cities’ (The Economic Times, Sep 1, 2023). In fact, TV households in eastern states of 

Bihar, Jharkhand, Odisha, Assam and Northeast (most of these regions were out of the 

purview TRP for a long time) had witnessed double-digit growth in 2020. As per the latest 

Broadcast Audience Research Council (BARC) India TV Universe Estimates 2020, the 

three states recorded 23%, 13%, and 14%, growth in TV households respectively, resulting 

in an overall increase in viewership as well.   

In this context, the pertinent issue that comes to the forefront is the question of probable 

reasons of opening up of new news channels across regions in India in the face of factors 

like uneven viewership, limited share of news channels in the television market, 

challenging business dynamics and low rates of profitability.     

Gradually, over time, it appeared that media, especially with emergence of regional 

television news networks will (in contrast to Delhi centric and based television news) 

develop new models of television broadcasting and culture. In reality, however, the forces 

and actors which led the way towards localisation and regionalisation of television news 

channels in most parts of the country were operating in an atmosphere of regulatory 

vacuum as far as broadcasting is concerned. Most of India’s media regulations and laws 

were there for the press, and as a result, broadcasting developed and grew in a haphazard 

manner resulting in a television broadcasting system without an official regulator unlike 

most democracies in the world. For such an environment, it was not that the investors, 

promoters and owners complained and the central government, in spite of a number of 

assurances by a series of Information and Broadcasting Ministers, hardly took the initiative 

of fixing the television news broadcasting space with an independent regulator but rather 

chose to deal with emergent issues in an ad hoc and case to case basis instead of developing 

certain general guidelines for the operation and functioning of private television news.    

 



170 
 

7.7 The establishment of NETV: Context and background 

Through the decade of the 1990s Assam saw both the Congress and an alliance government 

led by the regional party AGP respectively. The socio-political processes of the decade 

were rather complex as the conflict between ULFA and the central and state government 

took rather murky twists and turns with the result that Assam was in a more or less 

permanent state of unrest. The Congress, which formed the state government in the early 

1990s was able to create a short phase of normalcy because of ‘two counterinsurgency 

campaigns by the Indian Army and a series of clever political moves widely credited to 

the state Congress (I) Chief Minister Hiteshwar Saikia’ (Baruah, 1994). Subsequently, the 

AGP which came to form government for the second time in 1996, saw wide misrule in 

governance, economy and administration. To add to the woes, a series of brutal killings 

between insurgents and surrendered insurgents, with tacit complicity of the government 

often referred as ‘secret killings’ in the press, created a virtual climate of terror in the 

public psyche. The early 2000s was a period of transitions and change. In 2001, the alliance 

government led by regional political party Asom Gana Parishad (AGP) was ousted and the 

government was formed by the oldest national party Indian National Congress as they won 

the majority of seats to the state assembly. Tarun Gogoi, who was a seasoned figure in 

national politics was selected as the new Chief Minister of Assam. Increasing 

accountability and expectations on the part of the public on the one hand, and a fresh 

approach on the part of the new government on the other, created the opportunity to bring 

about a much-needed processes of reform and development in the state. The first decade 

of the 2000s threw up its own challenges in the areas of governance, peace-building, socio-

economic change and resistance from newer pressure groups to the government’s version 

of development.  Although the central government then was led by the Bharatiya Janata 

Party (BJP), the chief political rival of Congress, both the parties were largely on the same 

page when it came to the question of economic reforms. Both the parties created policies 

which opened the markets and led to greater private investment. The mass media sector 

was no exception in this regard.  

Around 2003, a company named Positiv Television Private Limited started operating from 

Guwahati, the capital city of Assam, which is often referred to as the gateway to the north-

eastern region of India. In March 2004, the first satellite television news channel from the 

region, called NETV (North-East Television) was launched by Positiv Television Private 



171 
 

Limited. This television company was owned Matang Sinh, a politician from the Congress 

party who was elected as a member of the upper house of the Indian Parliament in 1992. 

He also served a term as a union minster of parliamentary affairs from 1994 to 1998. The 

managing director and chairperson of NETV was Manoranjana Sinh, a former journalist 

with leading national dailies like Indian Express and the Asian Age among other 

publications. Matang Singh, originally hailing from Tinsukia district is said to have made 

his fortune in the coal mining business in upper Assam. Believed to be close to former 

Chief Minister Hiteshwar Saikia, he often camped along with Congress MPs from Assam 

and soon moved to the close power circuit in the national capital. Having the keen instinct 

of a businessman, he developed access to even the Prime Minister’s Office, or rather it 

would be more appropriate to say that he generated the impression of a very important 

man who was seen as close to the then scholarly Prime Minster Dr P.V. Narasimha Rao. 

So, when he was made a minster of parliamentary affairs in the Rao government, it raised 

quite a few eye-brows as he was virtually unknow in the national capital’s political circles. 

The leading national magazine India Today ran the story with the sub headline "Matang 

who?". (Agha 1995). The soirees at Matang Sinh’s Delhi residence attracted powerful 

bureaucrats, politicians and journalists. Talking about his influence, senior journalist from 

Assamese media, Manoj Goswami, recounts: ‘…almost illiterate, Matang Sinh was 

probably the most powerful among politicians from Assam who became minster in Delhi. 

Having influence in PMO and close to bureaucrats, he could place a Governor in some 

state, break state governments, transfer judges or threaten some senior minster or 

bureaucrat with CBI (Central Bureau of Investigation), Income Tax Department…’ 

(Goswami 2022, 25). He developed close networks with leading journalists from Delhi 

media like M.J. Akbar, Rajat Sharma, Mrityunjay Jha, Deepak Chaurasia and other senior 

editors from national dailies like Times of India and Hindustan Times. On the other, he 

hosted journalists from Assamese media who came to Delhi to cover political 

developments. However, Sinh curiously, was ‘not a reliable source of news, because 

majority of his leads and information were motivated’ (ibid, 26). Reportedly, he had a hand 

in giving wide coverage in the Delhi press about the multi crore rupees LOC (letter of 

credit) scam in the state veterinary department during the second term of AGP government 

in Assam which led to a soiling of Chief Minster Prafulla Mahanta’s image nationally 

(Bhuyan 2012, 119). However, Matang Sinh’s manipulative ways earned him the wrath of 

his own party bosses, and he was suspended from the Congress for his anti-party activities 

in the year 2000. Curiously, despite falling out of favour within the Congress party after 



172 
 

he made disparaging comments about party president Sonia Gandhi, Sinh continued to 

enjoy the privilege of Z-plus security cover, usually reserved for the most powerful people 

in India. When NETV was launched in 2004, the Chief Minister of Assam Tarun Gogoi 

was present as the chief guest in the inauguration of the channel.  

 

 

 

 

 

 

 

 

Image 7.2: Manoranjana Sinh in an interaction with media post her fallout with Matang 

Sinh and NETV  

Source: Screen grab, You Tube.   

Manoranjana Gupta, was one among other journalists who was cultivated by Matang Sinh 

in Delhi. She was to marry Sinh later and her name Manoranjana Sinh became famous in 

Assam after the launch of NETV. Daughter of noted Delhi journalist and editor K. N. 

Gupta, she was earlier married briefly to an Assamese journalist named Shantanu Saikia 

who was arrested in 2010 by Delhi police in a corporate espionage case involving the Oil 

Ministry.  During her stint with the Asian Age, Manoranjana used to work as the editor for 

the North-East edition of the national daily in Guwahati. After her union with Matang 

Sinh, she decided to start her own media ventures in Assam. She was NETV’s joint partner 

along with Matang Sinh. ‘In 2003, the duo Matang and Manoranjana formed a company 

Positive Television Private Ltd. and launched North East Television which was regarded 

as a top-ranking news channel in the North-East, and had the licence for five more channels 

as well as four FM radio stations. The crown jewel was NETV, which reached 6.5 million 



173 
 

homes in the region. Dish TV and Tata Sky used to pay the company around Rs 70 lakh 

per annum to get the channel on their platform’ (Business Standard, 2008). Thus, it could 

be inferred that NETV enjoyed complete monopoly in the initial phase (2004-2008) in the 

region’s television market as it was the only satellite news channel in Assam then. An 

ambitious journalist turned media entrepreneur; it was actually Manoranjana Sinh who 

used to be the de facto boss at NETV. Her official position in the network was as its editor-

in-chief, managing director and chairperson. Around the time NETV was launched, the 

channel’s publicity hoardings were splashed all across the city of Guwahati which 

projected Manoranjana Sinh as a powerful lady and made her face recognisable in the 

public space. The tagline of the channel ‘Follow the Leader’ pitched Manoranjana Sinh 

and her network in the forefront as things in the broadcast media sector of the region. It 

can be said that she brought in a kind of rough professional Delhi energy to her channel’s 

newsroom not seen usually in Assamese media. ‘Her way of running the channel was like 

a thorough professional which is what is demanded of by the television news business. She 

was demanding and tough on the young and the senior recruits alike’, says Ravindra 

Chauhan, a former news anchor at NETV (PI). Debajit Bhuyan, a senior journalist writes 

about his stint at NETV thus: ‘I learnt professionalism from working with Manoranjana 

Sinh. There’s a lot to learn from Manoranjana in TV journalism. I’ll not comment on her 

personal life. But one thing is sure that she created ripples through her arrival across the 

journalistic fraternity of Assam…Although it’s also that she couldn’t use the power she 

generated. At times, the power of being the owner of the channel got to her head. Hence, 

there are many examples of her high-handedness with employees’ (Bhuyan 2014, 19).    

NETV in its initial phase of development was enjoying both popularity and influence 

across Assam and rest of north-east India. As it was then the only satellite news channel, 

the channel could justifiably claim to speak for the entire region because it was 

broadcasting news bulletins through the day in the various languages spoken in the region. 

It may not have matched the national news channels in terms of visual appeal and 

presentation, but nevertheless it could find a place in the mind of the viewers in the region 

in a multi-channel television environment. Beyond the region also, the channel developed 

a positive image for itself. In terms of reporting of issues, the conflict-prone region 

represented a plethora of challenges and opportunities for any media organisation as there 

was ample scope for coverage of issues related to insurgency, under-development, 

immigration, environment, substance abuse, politics, culture and society. Thus, 



174 
 

apparently, the channel seemed to encompass and provide a platform of expression to 

diverse voices of the region. However, the region referred to as ‘north-east India’ is one of 

the ‘most complex in Asia, with over 200 ethnic groups and as many languages and 

dialects. Just this one characteristic makes governance under the standard administrative 

format developed from colonial times, extremely difficult because different local 

conditions demand different responses. Then there is the problem of insurgencies and 

militancy, seeking separation from India or greater rights or just recognition. There is 

migration, largely from Bangladesh, and cross-State movements from Bihar. Large 

populations are on the move, creating new faultlines in traditional societies’ (Hazarika 

2008, 44)  

7.8. NETV and the contemporary field of socio-political forces  

NETV, it seems, from the start had an undercurrent of friction with the media and the socio-

political ecosystem of the state. For any media organisation, ‘these relationships are often 

active negotiations and exchanges and sometimes conflicts, latent or actual’ (McQuail 

2010,280). When NETV was picking up tempo and finding a footing in the media space of 

the region, the government of Assam was gearing up to rectify the conflict torn image of 

the state by giving importance to development-oriented change and activities. In the 2006 

Assembly elections, the Congress party came to power for the second time in the new 

millennium. Chief Minister Tarun Gogoi wanted display that he meant business by putting 

emphasis on development. In Gogoi’s own words, his test was to ‘change the mindset of 

a people mired in misery, persuading them to cast away gloom and belligerence and be 

more optimistic about the future. Equally hard would be to change the perception about 

the state among other people in other parts of India and the world. Brand Assam would 

have to be attractive, its resources inviting and its people enterprising. A change of image 

was essential’ (Gogoi 2016, 69-70). How successful he was in this regard is another matter, 

but when the opportunity to host the National Games came to Assam in 2007, the 

government wanted to capitalize on the chance and prove that Assam was on its way to 

normalcy and progress. However, opposition to the decision to host the 33rd National 

Games came not from opposition parties but from the secessionist underground group 

ULFA which maintained that unless the long pending issues between the organisation and 

the central government is not resolved, they will continue to oppose such events initiated 

by Delhi. ULFA, in an e-mail message on November 18, 2006 declared their boycott call 



175 
 

of the 33rd National Games, with the political chief of the outfit Arabinda Rajkhowa 

asking sports persons of the country not to participate in the sporting event. He argued that 

New Delhi was ‘imposing the National Games on the state’ at a time when it was passing 

through trying times and made an appeal to all the players not to participate in the National 

Games so long as the Assam-India conflict was not resolved. It must be mentioned here 

that ULFA in the run up to the 33rd National Games in the state created a climate of fear 

in the state by continuing a spree of indiscriminate killings and attacks on security forces. 

In the circumstances, ‘armed operations against ULFA intensified in Assam and a red alert 

was sounded across the state in the wake of its violent attacks by the militant group on 

non-Assamese people in Assam’ (The Tribune, Jan 6, 2007).  

However, the state government in the face of the boycott continued to maintain its stand 

to organize the sports event on schedule. This was helped by the fact that the boycott call 

by ULFA was met with strong resentment from different sections of society in Assam. 

Facing pressure, ULFA receded from its stand. Around this time, NETV broadcast a news 

story in its English and Assamese bulletins wherein it was indicated that the state 

government had entered into a behind the scenes deal with ULFA whereby the matter was 

settled. The story, which aired on January 27, 2007 ‘narrated that the state government had 

persuaded the ULFA through a company in Kolkata to keep silent during the National 

Games’. NETV drew strong reactions from both the government and the ULFA over the 

veracity of the story as both the parties denied the allegation that there was a ‘hidden tie 

up’ as reported in the channel. ULFA military wing chief Paresh Barua had asked NETV 

to submit proofs within a month that the organisation took money from the government 

and accordingly run a corollary corrective story. On the other, Chief Minister of the state, 

Tarun Gogoi had expressed that his government took the matter of NETV’s malicious 

reporting seriously and would file a case against the network in due course. In the face of 

such heat from a feared insurgent outfit and the government in power, Manoranjana Sinh 

took a bold stance by stating that her channel would stand by the concerned aired story 

and her channel would not bend to the imminent threat irrespective of the dangers to her 

life.  

In 2007, just after the National Games were successfully held, a Press Council of India 

committee was designated for the purpose of assessing the ground situation of press 

freedom in Assam wherein the members took stock of the views and statements of 



176 
 

concerned journalists who faced threats of various kinds from the state and insurgents in 

pursuit of their duty. Formed by the Chairman, Press Council of India, Justice G.N. Ray, 

‘the Assessment Committee conducted an on-the-spot study of the state of freedom of the 

press in Assam, on March 26, 27 and 28, 2007. Comprising Shri Hiranmay Karlekar, Shri 

Sachidananda Murthy and Mr. Geetartha Pathak, the Committee held a formal inquiry at 

the State Government’s circuit house on March 27, 2007. Among the deponents were Shri 

Dhirendranath Chakravarti, Editor, Dainik Asom (Assamese daily) who has been asked by 

the United Liberation Front of Assam (ULFA), to give up journalism. Shri Pranjal Sen 

Deka, son of Shri Kanak Sen Deka, editor of Agradoot (Assamese daily),’ who had also 

‘been asked to quit journalism, also deposed, as did Shrimati Manoranjana Sinh, 

Chairperson and Managing Director of North-East Television (NETV)’. In the submitted 

interim report to the Council, ‘the Committee asked NETV and others to submit details of 

the attacks and pressure exerted on them. However, NETV did not respond to the directions 

of Press Council of India. Although the Government of Assam responded after persuasion 

and pressure, it seems that incidents of violations of freedom of media are not controlled 

to the desired extent. ULFA is continuing its attack against the media persons. The ultra 

outfit also reportedly prepared a hit list of media persons who are critical of the outfit’ 

(PCI Annual Report 2008, 106-108). In light of the threat issued by ULFA, the government 

provided security to senior editors like Kanak Sen Deka and Dhirendranath Chakravarti, 

while Manoranjana Sinh, had old the PCI committee she was provided security but that 

her correspondents were not. Instead, they were being coerced by the Government to 

resign. These two episodes, (the pressure exerted on Manoranjana and her subsequent 

submission before the PCI brought to the fore that Manoranjana was a bold and smart 

journalist and if occasion demanded she could hold to account the powers that be. 

Probably, behind the bold posture, there was also a calculative move to create some 

amount of leverage for her network higher in the media/journalistic echelon of the region 

and by extension in the local public sphere. In an atmosphere where freedom of reporters 

was restricted due to circumstantial situations, it showed resilience on the part of Sinh to 

back her channel’s reporters. "We are anti-establishment and are popular among the 

viewers for our quality content," she said presciently in an interaction with financial 

publication Business Standard at a later date.  

Majority of the population in Assam do not subscribe to the idea of secession from the 

Indian union as espoused by ULFA, but the political and economic issues related to 



177 
 

Assamese nationality raised by the outfit has resonance across different social and ethnic 

formations. As a result, in spite of the organization’s declining appeal, ULFA continues to 

express unresolved ideological and identity issues between India and Assam. Specifically, 

the reason behind ‘underlying sympathy for ULFA among the ethnic Assamese are the 

unresolved key issues that have been central to the legitimacy of government institutions 

in Assam’ (Baruah 1999, 156). Different Assamese newspapers have articulated the 

concerns and issues raised by ULFA, and on occasions, have made images of heroes in the 

fashion of Robin Hood (Dutta, 2008). Local television channels too have relayed the 

underlying conflict between the state and ULFA, quite often in a dramatic way. 

Manoranjana Sinh, it seems, tried to espouse a brand of anti-establishment journalism a la 

The Indian Express by sticking to her own stand over the story that alleged implicit 

understanding between the state government and ULFA on the National Games event.  

However, the episode of NETV’s tiff with the state government and ULFA probably 

reveals a deeper systemic arrangement in regional media across India. The promoter-editor 

duo of a relatively new regional satellite news channel like NETV in a state like Assam 

was an exception as most media owners historically were entrenched in the state’s social 

elites which created its own complexities and challenges as the network was trying to 

develop a strong connect with the local public. For owners who were perceived as outsiders 

(in spite of both Sinhs’s Assam connection), it is often difficult to stitch that thread of 

commonality which usually binds a local media owner with the local public. Quite often 

across states, it has been seen that operating a media outlet in India’s regional markets 

requires sensitivity, alertness and empathy on the part of the owners to the prevalent socio-

political cross-currents developing and influencing different constituencies of the local 

polity. Without that response, media organisations often find it hard to develop and 

flourish. In the context of regional language newspapers in India, the following statement 

of Robin Jeffrey is illuminating: ‘Although the strengths of Indian-language newspapers 

lie in their sensitive responses to their own peoples and cultures, the capitalists who control 

these papers have all-India, national visions and interests which their newspapers serve. 

The newspapers and their owners are like prisms: constantly catching beams from above 

and below and refracting them—interpreting India and the world to their region and their 

region to India and sometimes the world’ (Jeffrey 2010, 183). Coming to Assam, it is also 

the case that the Assamese press, and by extension a regional satellite channel like NETV 

is pulled in two different directions: the region and the nation. But additionally, as a state 



178 
 

marred by insurgency, Assam’s media face contradictory pulls; i.e., one of expressing 

national concerns and at the other end of giving space to anti-India rhetoric of the state’s 

insurgents. But economic compulsions and national affiliations of the owners have stopped 

the press/media from calling for separate nationhood. Through its lifetime, NETV got 

mired in other messy issues which led to its ultimate downfall but first and foremost, the 

channel, it seems, failed to develop that special working relationship with different 

institutions in the very state in which it was based.  

7.9 NETV: Market dynamics and its challenges 

Running a television channel in a parched market like Assam and Northeast India entails 

its own sets of challenges as advertising is often limited. To thrive, television news 

channels must be able to create viewership and, in the process, attract advertisers. Political 

ownership may help in certain other dimensions and a free-to-air regional news channel 

like NETV from the start was almost entirely dependent on ad revenues for its sustenance 

and growth.  Government advertisements usually has been the staple ad revenue for the 

press in an economically backward state like Assam. Advertising in the regional language 

media, especially newspapers began to grew by the 1980s as national advertisers realized 

the potential and importance of connecting with India’s vast rural and small-town markets 

and readers. As readership increased with better circulation, newspapers in Assam saw 

immense growth in the 1990s. The socio-political turmoil the state was going through 

during the period also fed newspapers as readers lapped up the latest reports. With the 

entry of a regional satellite television channel into mass media system of the region, 

advertisers and media entrepreneurs saw possibilities and potentials for growth of their 

respective products among consumers. New players like Manoranjana Sinh saw potential 

in the region as the market here was under-served. At the beginning of the new millennium, 

television’s popularity was taking off and high-profile people across regions in India 

wanted to invest in the medium for varied reasons. Talking about the growth of media in 

north-east India in the new millennium, Sinh had stated: ‘There has been a phenomenal 

growth in the last 10 years. When I started, there was nothing except a few print media 

houses. I started The Asian Age, 2000, when national dailies hadn’t yet started shop here. 

And later, I realised that the Northeast needs a TV station. I launched NETV, as I was 

passionate about television as a medium. Those were times when media was so slow here 

that it took a long time know what was going on right next to you. A lot of development 



179 
 

here, can be attributed to television’ (Singha and Borbaruah 2013, 27). Though the 

numbers on the total television advertising in the region are not available, according to 

media industry estimates, Assam alone generated Rs 75 crore in a year in print advertising 

at the time NETV was picking up (Business Standard, 2013, ibid).  

News channels in India are a genre which has very low viewership percentages as per 

television ratings. As a result, generally television news channels do not attract much 

advertisements in comparison to general entertainment channels. But ‘advertising on news 

is generally lower priced than other genres and is a low-cost entry mechanism for people 

entering TV’ (Mehta 2008, 165). Along with NETV, the couple of channels which opened 

in Assam around 2008 were only news and current affairs channels.  So, in that sense, the 

entire advertising market for private satellite television media in Assam then composed of 

only news channels. At the same time, it meant that a major portion of advertising 

earmarked by the ad agencies for the mass media of the region got divided with the entry 

of a regional channel like NETV. Advertising meant for regional television market in 

Assam at the time almost exclusively went to NETV, keeping aside the share meant for 

Guwahati Doordarshan Kendra. During the time, television news channels in India were 

beginning to be affected by the global recession of 2008 as advertising gradually dried up 

and networks started investing in trivial and populist programming to stay afloat in the 

ratings. But ratings do not always lead to revenues so the revenue stream from advertising 

is absolutely crucial for news channels. Also, local news channels face another logjam in 

respect of subscription revenue. As the monetary contributions from millions of viewers 

never go to free to air news channels in the stipulated rate due to complications in the cable 

distribution process, channels run on a tight leash.   NETV’s fortunes began to dip as it 

faced competition from newer entrants in the local market, apart from other internal factors 

which added to its woes. When NETV was growing in its initial years, viewership in the 

north-eastern region was not measured by TAM (Television Audience Measurement 

System), the agency then responsible for measuring viewership in India. Till ‘2005, vast 

areas like all the north-east states, Bihar and Kashmir were not represented’ in the TAM 

system’ (Mehta 2008, 181). Thus, technically, in terms of market impact and viewership 

data, the region was out of the ambit for the national satellite channels. But when NETV 

was becoming popular, advertisers took note. As per industry grapevine, NETV used to 

make ‘about Rs 50 lakh to 60 lakh a month in advertising’ (Business Standard, 2013) until 

competition began to come in from newer channels. 



180 
 

The Positiv Television Ltd. running NETV over time opened a general entertainment 

channel named NE-HiFi, and expanded beyond the north-east by opening channels like 

Focus TV, Hamar, HY TV and NE Bangla targeting the regions of Delhi, Jharkhand, 

Hyderabad, Bengal and Tripura respectively. That the company wanted to expand beyond 

Assam and north-east India pointed to ambitions of Matang Sinh and Manoranjana Sinh 

as entrepreneurs who were targeting small to middle range regional markets.  

7.10 Conflict at the top 

However, before Positiv Television media empire could took proper shape, conflict 

developed between Matang Sinh and Manoranjana Sinh over personal differences and 

marital issues. It gradually blew into a full-fledged business spat and things came to such 

a pass that Manoranjana, who was the driving force of the channel was ousted not only 

from her official position but fully removed from the company’s board. The Guwahati 

based English tabloid weekly, G Plus reported: ‘…after 2007-08 a major rift occurred 

between the couple and it spilled onto the public domain…Manoranjana Sinh wrote to the 

ministry of corporate affairs, and information and broadcasting, alleging that she was 

illegally ousted from the board of Positiv Television. The issue came to light when an 

advertisement in a Guwahati daily said that she had been removed from the capacity of 

director in the company’ (Chanda 2015). In the letter addressed to the government 

ministries, Manoranjana dismissed the notice and termed it as inconsequential as it was 

issued by a vice-president who was her subordinate in the company. She further alleged 

that Matang Sinh fraudulently bloated the equity base of the company, which helped him 

borrow Rs. 195 crores from banks. She had added in the letter, that the figure was way 

beyond what the company required to give shape to its business plans. The company’s 

current turnover, her letters indicated, was just around Rs. 5 crores. Matang Sinh issued 

rejoinders to the press where he stated that all procedures were duly followed when his 

wife was removed from the board. According to Matang Sinh, Manoranjana Sinh was 

removed because she was disrupting the functioning of the news channel. Subsequently, 

both Manoranjana and Matang filed court cases against each other and separated. The 

acrimony signalled the end of the Sinh’s partnership and association with NETV. At the 

time of Manoranjana Sinh’s departure, it was reported that Matang Sinh owned ‘almost 90 

per cent in Positiv Television, while the rest was with his wife. The two had started the 

company as 50:50 partners some years back. Matang Sinh said his wife’s stake in the 



181 
 

company was brought with the money given by him. All subsequent changes in 

shareholding are above board and the registrar of companies has always been kept in the 

loop, he added’ (Business Standard, 2008). 

The conflict did not seem to have an immediate effect on the health of the NETV network. 

Its ‘journalists and staff at that time in Guwahati and Noida’ expressed that ‘the spat 

between the two had not impacted the functioning of the company.’ (Business Standard, 

ibid) According to insiders in Positiv TV, the Sinhs had raised huge loans from banks to 

set up their broadcast business which they were finding unable to repay (G Plus, ibid). 

While the TV business flourished initially, it began incurring losses as competition 

mounted in subsequent years. The Enforcement Directorate (ED) reportedly was often 

vocal about the financial irregularities of the channel. The ED and Central Bureau of 

Investigation (CBI) in 2011 in fact raided the offices and residence of Matang Sinh. 

Simultaneous raids were also conducted at Sinh's Gole Market residence in New Delhi and 

the offices of NETV in Noida and Guwahati. The raids were based on complaints of 

financial irregularities and money laundering against Sinh and his media companies. Sinh 

brushed aside the complaints saying they were triggered by personal and family rivalries 

(Daijiworld.com, 2011). 

7.11 Post conflict scenario of NETV 

Post the conflict with Manoranjana Sinh, Matang Sinh did try to sort out the plaguing 

issues of the network company as a whole. For a brief while Matang Singh struck a deal 

with the publishers of leading Assamese daily Asomiya Pratidin (Sadin-Pratidin Group) 

and the channel took on a new name on air as NETV-Pratidin. The arrangement was not 

long lasting as Jayanta Baruah, the owner of Sadin-Pratidin Group had his own ambitions 

in regard to develop an Assamese satellite television news channel with its unique identity 

just like his daily broadsheet. Matang Sinh, meanwhile, attempted to revamped the channel 

with new investors. Speculations were rife then in market and media networks that Naveen 

Jindal, MP from Kurukshetra, Haryana, and Chairman of Jindal Steel and Power Ltd 

(JSPL) was reportedly eyeing or discussing buying a majority stake in NETV through his 

family and associates (Exchange4media, 2013). Although, NETV’s new arrangement with 

the corporate group Jindal was never announced publicly, Positiv Television network’s 

channels took on a new epithet ‘Focus’, and NETV came to be known as Focus NE. Post 

this deal, NETV recruited senior journalists with experience in both print and electronic 



182 
 

media in editorial positions, and brought Matang’s brother Rupinder Singh to oversee 

matters. Among the senior journalists from Assamese media who came in as editors to the 

channel included Ajit Bhuyan, Manjit Mahanta and Atanu Bhuyan. Atanu Bhuyan, who 

had previous knowledge of Sinh’s influence and reach, came on board in 2012 as the editor 

of the sister channel of the company called NEHiFi with an implicit understanding with 

the owner that he would be mostly looking into functioning of the news channel. Manjit 

Mahanta was the editor of NETV. By Atanu Bhuyan’s own account Sinh reportedly told 

that NETV is going to be given a new shape and direction and Bhuyan must help in its 

planned uplift as the new investor is powerful and there will be no dearth of resources. 

Bhuyan’s inference from the initial discussions he had with Sinh and the new CEO of 

NETV Chetan Sharma was that a large share of NETV has been sold off (Bhuyan 2015, 

128).  

 

 

 

 

 

 

 

Image 7.3: Atanu Bhuyan in a talk show on NETV 

Source: Screen grab, You Tube 

As per Bhuyan, who spent couple of years in the channel before its closure, the journalists 

at NETV lacked leadership and he tried to inject some much-needed enthusiasm into its 

staff. The technical set-up and aspects of the channel like its studio were not up-to-date, 

and NETV was the only channel in Assam where there was no online graphics. In spite of 

these limitations, the channel was making its way due to the drive and energy of its staff. 



183 
 

and broke some stories like the revelation of the identity of the ULFA (I)’s chairman 

Abhijit Asom.    

The fact that a big corporate group like Jindal had bought majority stakes in the Positiv 

Television Limited ideally should have secured NETV’s fortunes. However, there were 

more things to the development than met the eye. Naveen Jindal, apart from being scion 

of the Jindal empire, was also a Congress MP. Tarun Gogoi’s government then was facing 

an internal turmoil as one of the powerful minsters in his cabinet, Dr. Himanta Biswa 

Sharma was having continuous differences with the party leadership. Sharma’s wife, Mrs. 

Riniki Bhuyan Sharma was a successful entrepreneur and her media company Pride East 

Entertainments Private Limited ran the sleekest Assamese satellite news channel in town 

called News Live. Strategically, in the situation, the channel proved to be a boon for Dr 

Himanta Biswa Sharma, which often was seen as pro-government. The rancour deepened 

between Gogoi and Sharma, and it was reflected in the media as both began to criticise 

each other in public. At a time when the political temperature in the state was flaring up 

with the ruling party going in two different directions, it was an exciting time for any 

political journalist covering the developments. While Himanta Biswa Sharma had a news 

channel to advance his cause when occasion demanded, other politicians whether of the 

ruling party or the opposition had no such immediate access to any of the other channels. 

NETV’s coverage of issues in those days was pretty plain as the network was functioning 

within limitations. Atanu Bhuyan, who had a reputation and knack for reading the popular 

pulse of viewers tried to jazz things up at NETV. Bhuyan, in his tell-all book on Assamese 

television channels, TRP writes that a minister in the government revealed to him that 

Naveen Jindal and the Chief Minister of the state, Tarun Gogoi had an understanding about 

the tone of coverage to be followed by NETV (ibid, 130-131). Being a senior journalist, 

Bhuyan had deep network in the political capital of Dispur, and NETV constantly flashed 

latest developments in the power struggle between Gogoi and Sharma before other 

channels. Bhuyan’s career as a journalist almost runs parallel to Himanta Biswa Sharma 

as both are contemporaries, while he had very limited interactions with Gogoi who was 

their senior by decades. When NETV aired an interview with Sharma during that phase, 

Bhuyan was told by the CEO of the channel not to anymore give space to Himanta Biswa 

Sharma on NETV and that the Chief minister himself had a talk with Naveen Jindal 

regarding this. ‘I became cautious. Even when I happened to have prior intelligence about 

the developments, I abstained from telecasting them. I didn’t want to antagonise Tarun 



184 
 

Gogoi again’, acknowledges Bhuyan in his book (ibid, 130). Clearly it appears that Gogoi 

wanted to use NETV in the battle of perceptions with Sharma, his once protégé.  

However, to the detriment of the channel, NETV was losing out in the ratings battle with 

other newer channels like News Live. According to a former anchor-journalist at NETV, 

‘The control from Noida increased and even stories prepared there began to be sent to the 

channel.’ (PI, Ravindra Chauhan, Anchor-Journalist).  

7.12 The NETV story: A missed opportunity 

To conclude the discussion on NETV, the following issues can be surmised to be acting as 

obstructions in the proper functioning of the news channel, which led to its ultimate 

closure. They are discussed in brief under the following heads in brief.    

Management issues: The personal conflict between the two owners spilled out into the 

professional and management space which obviously affected the morale and spirit of the 

staff, and that led to its gradual decline. 

Technological lag: The technical set-up and infrastructure of the channel were somewhat 

becoming outdated which did not keep track with the fast changes in the operation and 

technology of satellite television news broadcast in the region and the country. Apparently, 

it was the staff’s energy and talent alone which somehow kept up the show running for the 

first news channel of the region.  

Competition from other new channels: Assam, at the beginning of the twenty-first century, 

had an evolving sections of consumer class of its population which was waiting to be 

engulfed with satellite television news in the main regional language like in other parts of 

the country. In that sense, NETV had the first entrant advantage which it exploited in the 

initial years of its operation, but soon faced tough competition from the then new Assamese 

satellite news channels (News Live and DY365) with a more attractive and cutting-edge 

presentation of the local realities.    

Financial issues: With the fragmentation and competition in the market, it seems, NETV 

soon saw its advertising revenue affected adversely. Additionally, corruption charges on 

the owners over diverting money through shady means with certain business organisations 



185 
 

created a cloud of uncertainty over the financial state of the channel. virtual allegations 

and counter-allegations    

Societal disconnect: The owners of the channel, Matan Sinh and Manoranjana Sinh, 

although Punjabis, had an Assam connection before they jointly decided to launch NETV 

as described before. But they were increasingly seen as outsiders by the social elite and 

opinion leaders of the state, as they were perceived to be purely business-minded without 

any connection to the soil and culture of the state. Whether it was real or not is a different 

matter, but this obviously painted their media outlet in a negative light in the court of 

public opinion of the state. Moreover, reportedly, the owners did not have the best of terms 

with the then Chief Minister, Tarun Gogoi. No wonder, the second private satellite 

Assamese news channel of the state, News Live, on the other hand, came to be widely 

perceived as pro-establishment as the owner of the channel, Riniki Bhuyan Sharma was 

the wife of one of the most powerful minsters in the then Gogoi government.        

When the Verghese Committee, formed in 1977 by the Government of India for the 

purpose of working out the modalities of autonomy for Doordashan and All India Radio, 

visited Assam for inputs, its members met Dr Bhupen Hazarika, the cultural icon and 

ambassador of the region. Dr Hazarika, who had done his PhD in mass communication at 

Columbia University, in an editorial of a publication, documented the experience in the 

following words: ‘…If the life patterns of this region is telecasted by other stations of 

India, its culture will get public visibility. At least, India will get to know that India does 

not end in its east direction in Calcutta itself…I criticised the deprivation of the north-

eastern region from the satellite programmes. Because the inclusion of north-east within 

SITE is a scientific truth. This editor also told the Verghese Committee that the reason of 

this state of affairs is due to the absence of leadership in the east (Hazarika 1993, 50-51). 

NETV was a missed opportunity in this broader sense too, because a single satellite news 

channel covering news and current affairs in almost all the important connecting languages 

of the north-eastern states was a novel experiment. The public service state broadcaster 

Doordarshan (DD) had its regional networks for each of the states, yet each regions had 

its own subjects for broadcast, and the DD North-East channel which was dedicated to 

some common programming for the north-east region as a whole had not really evolved 

into a popular choice for the audiences in the satellite television age. In the circumstances, 

NETV could have been a viable alternative, had it not found itself engulfed by the issues 



186 
 

outlined above. More importantly, the channel could have worked as a mouthpiece for the 

collective concerns of the people of north-east India as a whole.  

.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



187 
 

References 

Baruah, A. (2019a). Akashvanir Batori: Tattwa aru Boishisto, In Lohit Deka, editor, Radio 

Sangbadikotar Tattwik Aru Byovoharik Alochona, p 102. Banalata, Dibrugarh. 

Baruah, S (1999). India Against Itself. Oxford University Press, New Delhi. 

Baruah, S. (1994). The State and Separatist Militancy in Assam: Winning a Battle and 

Losing the War? Asian Survey, Vol. 34, No. 10 (Oct., 1994), 863-877.  

Bhushan. S. (2008). The Indian Newsroom. Context, Chennai.  

Bhuyan, A. (2012). Sangbadikotar Okothyo. Aank Baak, Guwahati.  

Bhuyan, A. (2017). Bhuyan’s Classes of Doordarshan. M R Publication, Guwahati.  

Bhuyan, A, (2015). TRP. M R Publications, Guwahati. 

Bhuyan, D. (2015). Breaking News. M R Publications, Guwahati.  

Bordoloi, Pratap. (2012). Itiahashor Patot Asomar Sangbad aru Sangbadikota. 

Publication Board Assam, Guwahati. 

Business Standard (2008) Power struggle breaks out for N-E's top TV channel. Retrieved 

on 13 April, 2024 from https://www.business-

standard.com/article/companies/power-struggle-breaks-out-for-n-e-s-top-tv-

channel-108103101076_1.html 

Business Standard (2013) Private news stations beam into North-East. Retrieved on 14 

April, 2024 from https://www.business-standard.com/article/companies/private-

news-stations-beam-into-north-east-108022701058_1.html 

Chanda, R. (2015) Rise and fall of media honcho Manoranjana Sinh. G Plus, 6, Oct 10-

16, 6.  

Chauhan, Rabindra. Personal Interview, Feb 02, 2024. 

Das, P. (2014). Rashtradrohir Dinlipi, Aalibat Prakashan, Guwahati. 

https://www.business-standard.com/article/companies/power-struggle-breaks-out-for-n-e-s-top-tv-channel-108103101076_1.html
https://www.business-standard.com/article/companies/power-struggle-breaks-out-for-n-e-s-top-tv-channel-108103101076_1.html
https://www.business-standard.com/article/companies/power-struggle-breaks-out-for-n-e-s-top-tv-channel-108103101076_1.html


188 
 

Das, S. (2022) Axomot Akashvaanir Itihas. Assam Book Trust, Guwahati. 

Digital News Report (2021) Retrieved on 12 Apr, 2024 from 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021 

Daijiworld (July 18, 2011) CBI raids Matang Sinh's residence, offices. Retrieved on 22 

April, 2024 from 

https://www.daijiworld.com/news/newsDisplay?newsID=108794 

Dutta, U. (2008). Creating Robin Hoods: Creating Robin Hoods: The Insurgency of the 

ULFA in Its Early Period, Its Parallel Administration and the Role of Assamese 

Vernacular Press, 1985-1990. WISCOMP, Foundation for Universal 

Responsibility of His Holiness the Dalai Lama.  

Singha, B and Borbaruah. A (Jan, 2013). The Growth of Media in the Northeast. Eclectic 

Magazine, January, 2013: 26-35. Guwahati.  

Economic Times (Sep 1, 2023) Mobiles and televisions doing very well in tier 2 and tier 

3 cities: Nilesh Gupta, Vijay Sales. 

Retrieved on 13 April, 2024 from 

https://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/mobiles-and-

televisions-doing-very-well-in-tier-2-and-tier-3-cities-nilesh-gupta-vijay-

sales/articleshow/103272854.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=

text&utm_campaign=cppst 

Exchange4media (13 March, 2013) Is Naveen Jindal the next media mogul in making? 

Retrieved on 15 May, 2024 from https://www.exchange4media.com/media-tv-

news/is-naveen-jindal-the-next-media-mogul-in-making-50154.html 

Gogoi, T. (2016). Turnaround: Leading Assam From the Front. Harper Collins India. New 

Delhi.  

Goswami, M. (2022) Rajnitir Olie Golie: Off the Record. Banalata, Guwahati, 2022.  

Goswami, S. (2017). Mon Gangsanjoyar Tirot. Assam Book Hive, Guwahati. 

Hazarika, B (1993). Bahniman Luitar Pare Pare, Bani Mandir, Guwahati. 

https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2021
https://www.daijiworld.com/news/newsDisplay?newsID=108794
https://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/mobiles-and-televisions-doing-very-well-in-tier-2-and-tier-3-cities-nilesh-gupta-vijay-sales/articleshow/103272854.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
https://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/mobiles-and-televisions-doing-very-well-in-tier-2-and-tier-3-cities-nilesh-gupta-vijay-sales/articleshow/103272854.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
https://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/mobiles-and-televisions-doing-very-well-in-tier-2-and-tier-3-cities-nilesh-gupta-vijay-sales/articleshow/103272854.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
https://economictimes.indiatimes.com/markets/expert-view/mobiles-and-televisions-doing-very-well-in-tier-2-and-tier-3-cities-nilesh-gupta-vijay-sales/articleshow/103272854.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=text&utm_campaign=cppst
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.exchange4media.com/media-tv-news/is-naveen-jindal-the-next-media-mogul-in-making-50154.html&ved=2ahUKEwj_6K-g1YGHAxVMbPUHHUV6Cz0QxfQBKAB6BAgREAE&usg=AOvVaw18_rWSQn4JlVhi1QC2cUbF
https://www.exchange4media.com/media-tv-news/is-naveen-jindal-the-next-media-mogul-in-making-50154.html
https://www.exchange4media.com/media-tv-news/is-naveen-jindal-the-next-media-mogul-in-making-50154.html


189 
 

Hazarika, S. (2008). Writing on the Wall: Reflections on the North-East. Penguin, New 

Delhi.  

Horton, D. and Wohl, R.R. (1956). Mass Communication and Para-Social Interaction. 

Psychiatry: Journal for the Study of Interpersonal Processes Vol. 19, No. 3, 215-

229. 

India Today (15 March, 1995) PM Narasimha Rao inducts unknown political entity, 

Matang Singh, into council of ministers. Retrieved on 15 May, 2024 from 

https://www.indiatoday.in/magazine/indiascope/story/19950315-pm-narasimha-

rao-inducts-unknown-political-entity-matang-singh-into-council-of-ministers-

807130-1995-03-14. 

Jeffrey, R. (2010). Media and Modernity. Permanent Black, Ranikhet. 

Jeffrey. R. (2009). India’s Newspaper Revolution. Oxford University Press, New Delhi. 

McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. Sage, New Delhi, 6th 

Edition.   

Mehta, N. (2008). India on Television: How Satellite News Channels Have Changed the 

Way We Think and Act. Harper Collins India, New Delhi. 

Mehta, N. (2015). Behind a Billion Screens: What Television Tells Us About Modern 

India. Harper Collins India, New Delhi. 

Ninan, S. (2007). Headlines From the Heartland: Reinventing the Hindi Public Sphere. 

Sage Publications. New Delhi. 

Press Council of India, Annual Report 2007-08, New Delhi.  

Ranganathan, M. and Rodrigues, M.U. (2015). Indian News Media: From Observer to 

Participant. Sage, New Delhi. 

Rao, B.N. Reposition to Unleash the Power of News Channels. Adroit Publishers, New 

Delhi.  



190 
 

Sarma, K.J. (2020). Fueling Hunger for News: Identity, Technology and Business. Nanda 

Talukdar Foundation, Guwahati.  

Scannell, P. (1996). Radio, Television, and Modern life: A Phenomenological Approach. 

Oxford: Blackwell, Cambridge.  

Singhal. A & Rogers. (2001). India’s Communication Revolution. Sage Publications, New 

Delhi. 

The Tribune (Jan 6, 2007). Day Two: ULFA guns down 26. Retrieved on 13 Jan, 2024 

from https://www.tribuneindia.com/2007/20070107/main1.htm 

Thomas, N.P. (2010). Political Economy of Communications in India: The Good, The Bad 

and the Ugly. Sage, New Delhi. 

Tuning into the Consumer Indian M&E rebounds with a customer-centric approach March 

2022 Retrieved on 30 Apr, 2024 from (https://assets.ey.com/content/dam/ey-

sites/ey-com/en_in/topics/media-and-entertainment/2022/ey-ficci-m-and-e-

report-tuning-into-consumer_v3.pdf) 

 

 

 

 

 


	11_chapter 7

